مبارزه تجربه وامید
شهاب الدین سرمند شهاب الدین سرمند

تلاش به خاطررسیدن یک هدف ، نیاز به مبارزه دارد وبه عباره دیگر همین سعی وتلاش خود ارائۀ از معنی و مفهوم مبارزه میباشد .
بدون شک اشخاص ، افراد ، سازمانها واحزاب همین اکنون وجود دارد که با متانت ، از خود گذری و شهامت خویش را وقف نموده اند و نمیتوان آن همه را نادیده گرفت واز داشته های سازنده آنها استفاده سالم نکرد و از اشتباهات شان تجربه و درس نگرفت . اما بعد !؟
اگر روان جامعۀ مان را بیطرفانه مورد مطالعه قرار دهیم واز حقیقت چشم نپوشیم اساسات دموکراسی را از هر قسمت قاره جهان که صادر شده است به خوبی دیده میتوانیم . دیروز اگر سیستم یک حزبی در جامعه ما حاکم بود امروز دموکراسی دراین عرصۀ از حد آن گذشته است ،اگر دیروز فردی ، سازمانی و یا جمعیت در مخالفت با سیستم طرحی را پیشکش میکرد ویا به عملی متوسل میگردید از صحنه نیست و نا بود میشد . باید متذکر شد که دوستان درست دُر افشانی مینمایند اما این دور از انصاف خواهد بود که به خاطر یک یا دو خزنده همه پوستین را در اتش اندازیم ودر زمستان سرد ، از سردی شدید مستی سر داده ونادم گردیم.
ولی با در نظر داشت این همه بود ها ، نا بود های نیز وجود دارد که باید به انها دقت ورزید وغرض رفع آن مبارزه نمود . 
ما مشاهده کردیم که در یک حاکمیت مافیائی ، جنگ سالاری ودارای سیستم فساد اداری که قانون را خود پامال مینمایند ، کاندیدهای از احزاب و سازمان های مترقی در روند انتخابات شرکت ورزیده بودند ، به برداشت من این شرکت نوید مبارزه و مفاهمه موثر برای آینده میباشد . 
من در مورد دست آورد ، موفقیت و یا هم عکس آن نمیخواهم تماس گیرم زیرا دوستان از دیدگاهای مختلف در زمینه تحریر داشته اند . اما چیزیرا که قابل تدکر میدانم آن عبارت از عدم شرکت مستقیم و آگاهانه یکتعداد احزاب در انتخابات میباشد که به دلایل ذیرین از کاندید خاص خوداری نمودند .
انتخابات و حوزه های انتخاباتی با استفاده از زر و زور، قدرت دولتی و معاملات تنظیمی ، تقلب وتخلف در معامله وچالش هاقرار گرفته و تا سرحد دامن زدن به مسایل ملی وقومی انجامید .
ـ در گیر شدن به این امراض برای هر فرد دموکرات ، ملی و مترقی نا ممکن است . درد آور تر اینکه برنده انتخابات کی میشود و شربت زهر آگین آنرا مردم بیچاره ما بریدن پنجه های دست، گوش و بینی و صدمه های دلخراش در اثر حملات انتحاری، شلیک راکت های کور و انفجاربم ها متقبل شده و مینوشند . 
پس با بیان این درد و مطالب متدکره قبلی ،شرایط آنطوریکه میپنداشتند برای یک انتخابات شفاف ودموکراتیک آماده نبود و پیشگوئی های که در زمینه عدم موجودیت شرایط مساعد امنیتی و عدم موجودیت شفافیت در انتخابات صورت گرفته بود ، دقیق و صحت بدر آمد.
شرایط موجود کشور و خاصتاً دور انتخابات تجربه بزرگ برای همه نیرو های ملی ، مترقی و دموکرات میباشد.
اکنون هم دیر نیست ، گر چه درو جود کمیسیون ها ، کمیته ها و دها جلسات دیگر بیش از ١٠سال مصروف،در یک کلمه مصروف بدون دست آورد بودیم ، اما امروز ، دیگر دیروز نیست .همان طوریکه روان جامعه ما تغیر کرده انسان آن و خاصتاً انسان وابسطه به یک ایدولوژی و سازمان آنهم سازمان مترقی تغیر کرده ، احترام به رسم ، عنعنه ، معبد پرستی وغیره وغیره هم از خود حد و اندازه دارد . 
نباید زیر عنوان وحدت و وحدت خواهی ، علیه وحدت این اصل سازنده قرار گرفت ،رنج و درد مردم را فراموش کرد ، پس بر ماست تا از علایق و سمپتی ها به این و آن رهبران گران ارج اصول را پامال کرد .
نباید فراموش کرد و از حقیقت چشم پوشید که در اثر عدم دلسوزی و دها مطالب دیگر همین رهبران گرانقدر ما بود که پارچه پارچه و تکه تکه شدیم . اکنون این رسالت را یعنی تامین وحدت وساختار سیاسی جدید را بدون هیچ نوع پیش شرط و پس شرط و چالش ها مطابق شرایط کنونی و به اساس حکم زمان و خواست جامعه ما، مسولانه باید پذیرفته و دیگر وقت را از دست نداده وعمل ورزید .
صدای من و ما، به تمام همرزمان دیروز ( نهضت فراگیر دموگراسی وترقی افغانستان ، حزب وطن ، کمیته فعالین ح.د.خ.ا ،نهضت آینده افغانستان) ودیگران میباشد . 
با تعقل و بدون هیچ نوع پیش شرط و چالش به سوی منزل مقصود به پیش .
گور خونین شهیدان به تو آواز دهد آتش را که فروزان شده خاموش مکن
ما به امید وفای توگذشتیم ز جان دوستان را مبر از یادو فراموش مکن

زنده ونیرومند باد اراده وتصمیم وحدت خواهان ملی ، مترقی و دموکرات
کشور عزیز ما افغانستان



September 28th, 2009


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
گزیده مقالات